Eerste Deel van het mooie Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Shakira - WaarBenJij.nu Eerste Deel van het mooie Peru - Reisverslag uit Cuzco, Peru van Shakira - WaarBenJij.nu

Eerste Deel van het mooie Peru

Blijf op de hoogte en volg Shakira

17 Februari 2015 | Peru, Cuzco

Dag 1:

Hele goeie vlucht gehad!!
En toen we werden opgewacht op het vliegveld stond er op t bordje: Party van de Corput :p
Super grappig!
Overal waar we komen of gaan, Party van de Corput.
2 geweldige mensen ontmoet waarmee we de rondreis mee gaan overleven!
Eenmaal aangekomen in het hotel, werd een half uur later het 1 en ander uitgelegd wat we gaan doen en hoe.
We kregen een envelop mee waar al onze vouchers en bustickets in zitten voor de hele reis.

Dag 2: Lima

Lima is een hele mooie stad.
Overal waar toeristen komen is het erg schoon.
We zijn eerst naar een park gereden, daar stond een groot beeld van een man en vrouw verstrengeld in elkaar.
Elk jaar op Valentijnsdag word er geprobeerd een nieuw record te bevestigingen met de langste kus, die bedraagt tot nu toe 45 min.
Echter moeten deze mensen wel de kus geven en liggen zoals het beeld uitbeeld.
De mozaïeken muren eromheen waren erg mooi en er stonden vele namen in van de mensen die mee hebben gebouwd en van koppels.
Beneden leek het net de pier van Scheveningen.
Daarna door naar een oude tempel die ze aan het restaureren zijn.
After that werden we afgezet op het busstation om vervolgens richting Pisco te gaan.
Dit hotel was ook weer prima te doen.

Dag 3: Pisco

Memo to myself: learn some Spanish!!!!
God wat zijn wij blij dat we iemand bij ons hebben die Spaans spreekt!
Op naar de haven.
Daar moesten we wachten om vervolgens met een bootje richting de Ballestas eilanden te gaan om daar vogels, zeeleeuwen en pinguïns te spotten!
Onderweg al een sneaky zeeleeuw gezien.
Mooie witte eilanden. Lees: stront :p (ook bekend als de Galapagos eilanden van Peru)
Gelukkig niet onder gescheten.
Maar wel veel vogels en zeeleeuwen gezien, en zelfs nog vluchtig 1 pinguïn!
Op de terug weg een bijzonder mysterieuze tekening in de bergen gezien.
Genaamd: El Candelabro, een mooie geoglief van een 3-armige kandelaar.
Toen we terug waren aan land even wat gedronken bij een cafeetje.
Daarna werden we opgehaald om naar het Paracas National Park te gaan.
We hebben een museum bezocht waar het 1 en ander werd verteld over de dieren die in Peru leven, en het verleden van de (zoog)dieren enz.
Stuk verder gereden door het park en verschillende dingen nog gezien, oa zout die ze van de grond schrapen om vervolgens voor van alles te gebruiken.
Afgezet bij het busstation om weer verder te reizen naar Nazca.
Eenmaal 's avonds aangekomen in Nazca werden we eerst naar een winkeltje meegenomen.
Daar moesten we onszelf wegen voor de excursie de volgende dag.
Nadat we allemaal gewogen waren en iedereen klaagde dat ze 2 kilo zwaarder waren, werden we naar ons hotel gebracht.
Weer uitstekende service!!
Vroegen om wat drinken en die man ging het gelijk halen!
Top!

Dag 4: Nazca

Vandaag gaan we de beroemde Nazca lijnen bekijken per vliegtuig.
De lichtste mensen moesten achterin uiteraard.
Kleine vliegtuigjes is trouwens niks voor mij.. M'n reistabletje werkte hier niet haha
Anyway, hoogtepunt voor m'n pa!
Hele goeie uitleg gehad waar we precies moesten kijken, en wonderbaarlijk genoeg zijn met wat nodige uitvergrotingen de foto's best prima gelukt!
We hebben oa de Walvis (65 meter), Triangels, Trapezoids, de Astronaut (35 meter), Aap (90 meter), Hond (50 meter), Condor (135 meter), Kolibrie (97 meter), Spin (46 meter), Boom (70 meter) en de Handen (50 meter) gezien.
Was blij dat ik met m'n beide benen weer op de grond stond!!
Terug naar het hotel om even te chillen.
Besloten om even de stad te ontdekken.
Erg mooi en schoon, kaarten op de bus gedaan en wat gegeten en rondgelopen.
Later terug in het hotel werden we weer opgehaald om de oude Inca begraafplaats genaamd Chauchilla te bezoeken.
Het droge woestijnzand heeft ervoor gezorgd dat de 20 mummies goed bewaard bleven.
Het zijn niet de mummies zoals in Egypte.
Nee bij deze zit de huid en haar er nog op, gewoon alles nog goed te zien! (bij de meeste)
Ze werden na hun dood ingewikkeld in linnendoeken al zittend en de benen gekruist tegen hun borst aan. (Foetus)
Er lagen zelfs baby's daar.
Door naar een kleine shop waar ze uitlegde hoe ze potten maken.
Dit was niet aan mij besteed, ik was overigens enorm afgeleid door een super schattig hondje (wil m nog steeds meenemen, maar helaas :()
Daarna lekker wat gegeten en te voet terug gegaan naar het hotel.
'S avond werden we opgehaald om naar de bus te gaan om vervolgens meer dan 9,5 uur te rijden!!! (Omschrijving zei 8 uur. Not!)
Onderweg ziek geworden, dus maar een reistabletje erbij genomen.
Gelukkig wel redelijk kunnen slapen!

Dag 5 en 6: Arequipa

Aangekomen op het busstation werd Party van de Corput weer opgewacht.
Naar ons hotel gebracht om de aankomende 2 dagen lekker uit te rusten!
Was ook wel nodig want ik was behoorlijk beroerd :(
Dit ook mede omdat we op ruim 2325 meter hoogte zaten!
Ontbijt ging er moeilijk in, daarna lekker even 1,5 uur geslapen.
Op t gemakje gedoucht (koud) en 's avonds een restaurant gezocht om te gaan eten.
Regen!!! Leuk!!! :(
Volgende dag lekker warm en even een klein rondje gelopen door de witte stad (zo word het genoemd)
Mooie authentieke kerken en huizen gezien.
En rond 4 uur begon het weer te regenen :/
Door de regen naar een restaurant met nike's die niet echt waterdicht zijn is niet fijn!
Gelukkig met flink wat toiletpapier alles opgedroogd en weer droge voetjes de volgende ochtend! :)

Dag 7: Chivay, Coporaque

Op weg naar Chivay (Chibay) door de mooie indrukwekkende bergen, we gaan ruim 4800 meter hoog, drama!
Ik heb gelukkig nergens echt last van, behalve dat m'n conditie nog slechter is :p
Chivay is de toegangspoort tot de cañón del Colca.
Onderweg veel lama's en alpaca's gezien, en natuurlijk ook schapen, ezels en koeien.
Je hebt heeel veel verschillende soorten lama's en alpaca's, waaronder de vicuña lama!
Ik zie geen verschil, en zolang ze niet spugen vind ik t prima!
Onderweg gestopt bij het hoogste punt, en natuurlijk regen, nee meer hagel!
Even een lekker warm vest gekocht als souvenir :)
Door naar het hotel met nog steeds een prachtig uitzicht!!
Aangekomen in het hotel is t prachtig!
Prachtig uitzicht en een huisdier :)
In de achtertuin zit nl een lama.
Leuk joh.
Natuurlijk mee op de foto gegaan.
Na de lunch gingen we naar een warm water bron!
Heerlijk!!!
Water vanuit de vulkaan!
'S avonds gegeten en vroeg naar bed gegaan want de wekker ging om 5:45!!!!

Dag 8: Cañón del Colca

Vroeg uit bed om richting de condor kloof te gaan, dachten we.
Nee we gingen eerst naar een plein waar schattige meisjes elke ochtend (het is toch vakantie) een dans doen voor de toeristen.
En met al het geld wat ze opbrengen kunnen ze ergens in t jaar een dagje uit gaan. Leuk toch?!
Door naar de kloof. (diepte van 4000 meter)
Veel gestopt onderweg voor foto's en om het natuur toilet te benuttigen (lees: slechte weg, zand en stenen en veel water)
Maar wel een enorm mooie rit!!
Bij de laatste stop richting de kloof werd de vraag gesteld of ik mee wou hiken een half uur!
Tuurlijk doe ik dat als avontuurlijk meisje :)
Goed bevallen en enorm mooi!!! Echt wow!!
Ik als eigenwijs kind wou natuurlijk af en toe over het slechte (waar we eigenlijk niet eens over mochten lopen, geen bord gezien?! :p) pad gaan.
Geweldig! Unieke ervaring om zo'n hike te maken door dit prachtige gebergte!
Die mist maakte het er niet altijd goed op hoor.
Het rode in de berg is Ijzer, het gele/oranje Zwavel en het zilveren is Koper.
Eenmaal boven weer aangekomen te zijn, door de warmte van t lopen 1 vest, muts en shawl uitgedaan! (Ik had aan: een t-shirt, dun vest, Peru vest, een dik vest, shawl en muts!)
Even gewacht om te kijken of we de condors konden spotten, maar helaas!
Verder, we stopte ergens weer voor foto's en er werd verteld dat in de bergen in foetus houding pre-inca's lagen.
Er waren er veel geplunderd door dieven, want die dachten dat er wel treasure lag!
Toen spotte mijn oog een vogel, maar welke vogel?
Yup, een Condor en een Arend.
Helaas door de bergen niet erg goed te zien voor de foto, maar ik heb ze gezien :)
Daarna lekker geluncht en even de lokale markt van Chivay overgelopen.
Nou lekker in het hotel om uit te rusten.
Papa ligt te slapen :p
Ik bewaar m'n slaap tot vannacht!
Merk wel dat je hier heeeeel veel water moet drinken! Aanbevolen hoeveelheid is 3 liter per dag.
Vandaag weinig gedronken, dus hoofdpijn.
Ze hebben voor deze hoogtes de Coca bladeren.
Als je die oprolt met een stukje zoetigheid erin en er lang op kauwt, (je mag alleen je eigen slijm en het sap van de blaadjes inslikken) voel je je een stuk beter. (de blaadjes kunnen blijven hangen in je keel)
Goed voor je hart en longen met deze hoogtes.
Ik had t na 1 minuut al uitgespuugd! Bah!!!!
Papa eet het wel veel, maar die is dan ook wel een stuk ouder en heeft veeeeel minder conditie!
De thee (met 3 suiker) is wel beter te verwerken.
Coca thee smaakt btw heeeel erg naar de earl grey thee.

Oja, en Herman is m'n nieuwe bff!!!
Die lama volgt me overal naartoe! Blijft zelfs 's nachts voor m'n raam zitten en slapen :)
Zal m gaan missen :p

Dag 9: Puno

Rond 11 uur werden we opgehaald om om 13 uur richting Puno te reizen met de bus.
Tot 11 uur lekker in de hangmat gechilled, nagels geveild, muziek geluisterd enz.
De busreis was weer prima geregeld.
In Puno ligt het Titicacameer, dit is het hoogst bevaarbare meer in heel de wereld.
Dit meer ligt op zo'n 4 km hoogte.
Het meer telt maar liefst 41 eilanden van de inheemse Uros-Indianen.

Dag 10: Titicacameer/Uros-eilanden

Met de boot over het Titicacameer.
Dit is het hoogste bevaarbare meer ter wereld!
Dit water komt van de besneeuwde bergen af, en is dan ook altijd 12 graden.
We gaan richting een eiland om daar gezellig te gaan overnachten bij een lokale familie.
Eerst 2 andere eilandjes bezocht.
Deze eilandjes drijven op het water.
Super grappig en je voelt amper dat je erop drijft.
Het eiland zit vast op grond wat weer vast zit aan palen in het meergrond.
Boven op het eiland ligt riet zodat het stevig blijft.
Ze hebben hele mooie boten om richting het riet te gaan voor hun eten.
Het riet is smaakloos maar goed voor je maag!
Ze eten wat riet af :)
Op elk eiland is een president (1 man) en zijn vrouw.
Op dat eilandje kunnen ook nog andere mensen erbij komen wonen.
En als ze elkaar niet meer mogen zetten ze de hutjes van elkaar af :p
Op het 2de eiland mochten we er af om die te bekijken, maar wij zijn blijven zitten.
Het grote eiland is geweldig!!
Genaamd Amantani.
Zo mooi om die lokale mensen te zien en hoe ze leven!
Het onderkomen van ons die avond was natuurlijk niet al te luxe maar uniek om zo iets een x mee te maken!!
's Middags een bijeenkomst, want we gaan naar ruim 4,072 km boven zeespiegel lopen!
Wat een klim!!!
Verschrikkelijk, maar wel heeeeel erg mooi!
Ben zo blij dat ik het heb gedaan!
Papa is beneden gebleven want die was al kapot toen we stijl omhoog naar het huisje gingen.
Toen we bijna boven waren eerst lekker in het gras gelegen om wat op krachten te komen.
Daarna door naar de top!!
Samen met m'n maat die het net zo beu was als mij hahaha
Wat een verschrikkelijke klim!
Al zigzaggend ben ik dat pokke end naar boven gelopen, dit is natuurlijk de beste manier om een berg op en af te gaan.
Je kon 2 kanten op, links de Santuario Pachatata (papa, mannelijke energie) en rechts de Santuario Pachamama (mama, vrouwelijke energie)
Wij zijn linksaf gegaan.
Toen we boven waren eerst natuurlijk wat foto's gemaakt en daarna 3 rondjes tegen de klok in om de berg heen gelopen.
Als je dat doet brengt het geluk en mag je een wens doen!!
Daarna even lekker tot rust gekomen.
En de lucht daar was verrassend beter dan ik ooit in deze trip heb gehad :p
Heerlijk even wat gezeten en wat frisse lucht ingeademd.
Was helemaal tot rust gekomen, alles op me in kunnen nemen en voelde me helemaal 1 met de berg!
Voelde me erg spiritueel :)
De klim naar beneden was goed te doen.
Zigzaggend is goed te doen en vooral als je geen spierpijn in je rug of benen wilt!!
Wel wat stijlen paden, maar prima te doen.
Lekker op tijd naar bed gegaan want het fut was helemaal op.
Er was nog wel een feest op het plein, maar dat hebben we niet gedaan.
De lunch en het avond eten waren goed te doen.

Dag 11: Taquile

5:45 de wekker!
Niks bijz want dit is bijna elke dag al zo geweest :)
Ontbijt waren lekkere pannenkoeken met jam (wel koud, maar maakt niks uit)
Nog even op de foto geweest met Basilia onze gastvrouw.
Terug naar de boot om vervolgens een uur in de boot te zitten om naar Taquile te gaan, waar we 3 uur mogen rondlopen.
Was weer een enorme klim.
En het regende :/ dus voor 5 sol een poncho gekocht.
Veel gewacht op papa, en die had ook toen we eenmaal boven waren grote spijt dat hij mee was gegaan.
Nja vast al na de eerste 30 stappen?! :p
Lekker soepje en een omelet met rijst op.
Was papa opeens kwijt, stond hij bij de wc. De rest kunnen jullie wel invullen.
Te weinig gedronken, gegeten, slechte nachtrust en sowieso de hoogte verschillen.
Daardoor was hij ziek.
Gelukkig van iemand hoogtetabletten gekregen waardoor het nu wel weer beter gaat.
Hij heeft op de terugweg nog geslapen op de boot.
Ik heb de hele terugweg heerlijk boven op de boot gezeten (ingesmeerd en wel)
Was heerlijk warm.
Goed gesprek gehad met Mark uit Ohio.
Leuke kerel!!!
Zei nog als ik ooit zou gaan couchsurfen ik bij z'n broer terecht kon.
Maar helaas, geen fb or whatever van hem :( sip
Ook nog gevraagd door een meisje of ik mee naar 1 of ander feest ging, maar de wekker ging wel extreem vroeg dus geen goed idee.
's Avonds nog lekker een pizza op, papa een soepje (moest van mij eten!!)
Nog even 5 pakjes sigaretten gekocht van bij elkaar 50 sol.
50 sol is ong €14,30, daar heb je 2 pakjes voor in nl :)

Dag 11: Cusco

De bus richting Cusco, ze zeiden 6 uur maar is daadwerkelijk 10 uur.
Onderweg kwamen we door een dorp waar alle straten blank stonden van de regen.
Daar kennen ze geen putten en leidingen.
Eerste stop: Pucara, hier is de mooie berg Kalassay.
Deze bergen noemen ze de piramides, ook al lijken ze er niet op.
Hier was ooit een oude kerk en een doorgang onder de grond die nog steeds beloopbaar is.
Dit stamde af voor de Inca's, die waren er maar 100 jaar.
Daarna gestopt bij de grens van Puno naar Cusco.
Met besneeuwde bergtoppen op de achtergrond
Lekke geluncht met een lokaal bandje wat nog best goed aan te horen was :p
Door naar de volgende stop om daar een oude Inca stad te bekijken.
Oa een tempel en huizen gezien.
Om de stad heen was een muur gebouwd ter bescherming voor de inwoners.
De muur zie je nog best goed terug, bevind zich wel in de bergen.
In slaap gevallen en toen ik wakker werd was er de ena laatste stop bij een kerk.
Het regende dus die heb ik maar overgeslagen!
Toen nog 40 min of meer richting het busstation van Cusco.
Onderweg veel regen gehad.
En toen we aan kwamen bij ons hotel regende het nog steeds.
Ik stond voor even te roken toen ik in het Spaans werd aangesproken, maar no hablo espanol :)
Dus hij zei heel vaak ooooo your so beautiful en bleef paar min staan, heb m niet aangekeken want vond het oude enge vieze vent!
Na ons even opgefrist te hebben, gingen we de stad in.
Heel veel kerken tegen gekomen, en zelfs de Christo Redentor?
Daar hoef ik dus niet meer naartoe :p na kidding.

Dag 12:

Sinds gisterenavond heel misselijk, en sinds vandaag ziek!
Bah :(
Heb het overgenomen van papa.
Ben heel blij dat we vandaag een vrije dag hadden.
Heb dus ook bijna de hele dag in bed gelegen. :(
Nou vanaf 18:00 mezelf moeten dwingen om wakker te blijven.
Maar dat is maar niks.
Hoogtetabletje ingenomen en net ook nog een domperidom voor de buikpijn!
Morgen staat er een stadstour op de planning, maar als ik me dan nog zo voel ga ik niet mee!
Wil me goed en fit voelen als we richting de MachuPicchu gaan!!
Dus we zien het wel!
Nou over paar dagen de rest van de dagen!

Btw:
Coca is goed voor hoogteverschillen
Anijsthee is goed voor de maag